wtorek, 14 lipca 2009

Jak zacząć tworzenie aplikacji JAVA na komórkę

Edit: Jak słusznie zauważył internauta, potrzebna jest wirtualna maszyna Javy, dostępna na stronie http://www.java.com/pl/download/index.jsp

Dostałem ostatnio komórkę Nokia E51 z obsługą aplikacji JAVA, więc postanowiłem zainteresować się jak pisać takie aplikacje. Jako, że trochę doświadczenia w Javie mam, myślałem, że nie będzie wcale problemu. Okazuje się jednak, że trzeba wiedzieć kilka rzeczy. Po całodniowym bawieniu się z różnymi SDKami, itd. wreszcie udało mi się napisać pierwszą aplikację (co prawda z gotowca, ale zawsze :-) ).

Pobieramy narzędzia
Potrzebujemy przede wszystkim środowiska do programowania. Ja wybrałem Eclipse, gdyż już trochę z niego korzystam. Jest on trochę skomplikowanym edytorem, lecz ma bardzo rozbudowane możliwości. Zatem pobieramy Eclipse Classic (wersję podstawową, aktualnie 3.5.0) ze strony producenta:
http://www.eclipse.org/downloads/.

Aplikacje na komórkę są MIDletami, więc potrzebujemy odpowiedniego pluginu do Eclipse, aby ułatwił nam pracę. Sugerowane przez Nokię (i mnie :P) narzędzie nazywa się EclipseME. Pobieramy ze strony producenta (http://sourceforge.net/projects/eclipseme/files/) aktualną wersję pluginu (bez źródła).

Firma Nokia udostępnia też SDK do pisania aplikacji aplikacji Java na ich telefony. Pobieramy je ze strony:
http://www.forum.nokia.com/info/sw.nokia.com/id/6e772b17-604b-4081-999c-31f1f0dc2dbb/S60_Platform_SDKs_for_Symbian_OS_for_Java.html. Niestety, aby je pobrać należy się zarejestrować na stronie forum.nokia.com. Rejestracja jest darmowa i nie sprawia problemów.

Kolejnym (ostatnim) narzędziem, którego potrzebujemy jest Sun Java (TM) Wireless Toolkit 2.5.2_01 for CLDC. Jest to między innymi emulator telefonu, dzięki któremu będziemy mogli testować nasze aplikacje. SDK Nokii udostępnia własny emulator, lecz wyrzuca on błędy przy tworzeniu pliku JAR. Zestaw pobieramy ze strony: http://java.sun.com/products/sjwtoolkit/download.html.

Instalacja
Eclipse nie wymaga instalacji, wystarczy rozpakować go do wybranego folderu. Plugin EclipseME instalujemy w ten sam sposób. Rozpakowujemy paczkę do folderu Eclipse.
Paczkę od Nokii rozpakowujemy do dowolnego folderu, a następnie uruchamiamy setup.exe. Dalej instalujemy SDK Nokii dla Eclipse (eclipse_documentation_setup.exe). Przy instalacji należy podać folder, w którym zainstalowany jest Eclipse.
Ostatnie narzędzie do instalacji to Sun Wireless Toolkit - uruchamiamy sun_java_wireless_toolkit-2.5.2_01-win.exe.

Konfiguracja
Jesteśmy już prawie gotowi. Musimy jeszcze odpowiednio skonfigurować Eclipse. Przede wszystkim należy ustawić workspace, czyli katalog, w którym będą znajdowały się nasze projekty. Przy pierwszym uruchomieniu powinno się pojawić okno wyboru katalogu.
Teraz musimy skonfigurować telefony (emulatory). Klikamy odpowiednio Project | Properties | J2ME | Manage Devices... | Import... | Browse.... Wybieramy \bin, a następnie akceptujemy wszystko.

Programowanie
W tym momencie możemy zacząć pisać nasze aplikacje. Te kroki są już całkiem dobrze opisane (po angielsku) na stronie http://wiki.forum.nokia.com/index.php/Creating_your_first_MIDlet_using_EclipseME.

Życzę owocnego programowania!

17 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Hej, przydałoby się napisać że wymagana jest instalacjaVirtual Machine, a nie każdy to musi mieć :D
Pozdrawiam.
Niecierpliwiec

Ad pisze...

No racja... Aby tworzyć aplikacje Java, potrzebna jest Java :-)

Moje niedopatrzenie...

Anonimowy pisze...

Chyba jestem burakiem. Utknęłam na konfiguracji emulatorów. Klikam project, ale proporties już sie nie da bo jest wyszarzony.O czymś mi sie zapomniało?

Kolejny raz pozdrawiam - Niecierpliwiec

P.S. Poprzednie nie było Twoim niedopatrzeniem a moim buractwem :D

Ad pisze...

Properties będzie dostępne po utworzeniu nowego projektu. Żeby zobaczyć ogólne ustawienia należy wejść do Window | Preferences | J2ME | Device Management

Anonimowy pisze...

No właśnie, teraz dotarłam, problem był i tak gdzie indziej :D Błąd przy rozpakowywaniu pluginu.

Pozdrawiam.
Niecierpliwiec (ogólniej Magda)

Ad pisze...

No a udało się w końcu?

Anonimowy pisze...

Wiem, że "prawie" robi wielką różnicę, więc na razie powiem "jeszcze sama nie wiem". Programista ze mnie jak z koziej... dojdę pewnie do wniosku, że zostanę przy swoim śmiesznym T-SQLu. Mnie kompilatory nigdy nie lubiły :D

Magda

Ad pisze...

No to Java idealna. Nie kompilator tylko maszyna wirtualna. :-)

Anonimowy pisze...

Witam. U mnie po instalacji wg algorytmu podanego przez autora postu w programie Eclipse nie ma zakładki J2ME w Preferencjach ;/
O co kaman?

Ad pisze...

A w Window | Preferences | J2ME jest?

Anonimowy pisze...

W ogóle to przepraszam za literówkę J2ME >> J2SE. Myślałem, że po doinstalowaniu JDK coś się zmieni ale niestety żadnych zmian.

Anonimowy pisze...

Znowu błąd. Ojej ale jestem roztrzepany. Przepraszam. Za dużo chyba siedzę przy komputerze.

Ad pisze...

Jak my wszyscy :D

Andrzej pisze...

Bardzo fajny blog, często przydaje się, gdy ktoś podzieli się swoimi doświadczeniami i opisze coś po kolei w internecie...

Ta strona to jeden z pierwszych wyników w Google dla tworzenia aplikacji Java na komórkę :-)


Ja osobiście skorzystałem z nowego darmowego środowiska firmy Sun:
http://java.sun.com/javame/downloads/sdk30.jsp

Jest to o tyle fajne, że nie trzeba już nic więcej instalować - mamy zarazem emulator komórki, środowisko, przykłady i generalnie wszystko, co potrzebne do tworzenia aplikacji na komórki :-)

Anonimowy pisze...

Szkoda tylko, że javame jest tylko na windows..........

Anonimowy pisze...

Witam,

staram się napisać aplikację na LG 360 GM (Bali), zatrzymałem się na momencie ściągnięcia SDK pod nokie.. Czy spotkaliście się z SDK pod Bali? Jeśli nie to co dalej robić?

Pozdrawiam

Anonimowy pisze...

Witam!

SZUKAM OSOB PROGRAMUJACYCH APLIKACJE NA SMARTFONY DO STWORZENIA KILKU APLIKACJI DLA MOJEJ FIRMY!!!

OSOBY ZAITERESOWANE PROSZE O KONTAKT:

tomwas7@gmail.com

Powered By Blogger